סיבה חדשה להעדיף ראש שלם של חסה על פני שקיות של עלים חתוכים לסלט: העלים השבורים בשקיות של עלים לסלט (עלי חסה, עלי בייבי, תרד וכל הירקות עליים) מעלים את הסיכון לזיהומי סלמונלה בעד פי 2400.

מחקר חדש שפורסם במגזין Applied and Environmental Microbiology על ידי חוקרים מאוניברסיטת לסטר באנגליה מדגיש היבט של בטיחות מזון שלא ניתנה לו תשומת לב עד כה. לשקיות המוכנות של עלים חתוכים לסלט יש הרבה יתרונות: הם נוחים לשימוש וחוסכים זמן, יש מגוון גדול שאפשר לבחור ממנו, והם ללא ספק מסייעים להעלאת הצריכה של ירקות עליים שהם מזינים ובריאים. הבעייה היא שרוב הצרכנים כלל לא מודעים לעובדה שלקטי העלים רגישים יותר לזיהומים, והם מהווים סיכון גדול להתפרצויות תחלואה בשל זיהומים חיידקיים.

החוקרים מסבירים שהקצוות החתוכים או שבורים של העלים מפרישים נוזלים שמעודדים את צמיחת הסלמונלה, ומגבירים את האלימות שלה. אפילו כמויות מזעריות של נוזלים מספיקות. בנוסף, הסלמונלה שהתפתחה מסוגלת לשגשג גם במקרר, בטמפפרטורה של 0-4 מעלות (בעוד שבעבר סברו שמתחת ל- 5.2 מעלות סלמונלה לא מתפתחת). החוקרים גם גילו שהסלמונלה מנצלת את הנוזלים שהופרשו על מנת להיצמד בחוזקה לעלים ואפילו לשקית, כך שאפילו שטיפה נמרצת לא הצליחה לסלק אותה.

אז מה בכל זאת אנחנו יכולים לעשות כדי להנות מהיתרונות של ירקות עליים ולהישאר בריאים?

  • העדיפו תמיד ראשים שלמים של חסה, או עלים ירוקים שבאים על הענפים, על פני שקיות של עלים חתוכים מראש.
  • הימנעו משקיות לקטים לסלט שיש בהן נוזלים – זה סימן שהירק לא טרי.
  • כאשר אתם בוחרים ראשי חסה, העדיפו חסה מגידול הידרופוני על פני חסה שגדלה באדמה: ירקות הידרופוניים לרוב נקיים יותר ובטוחים יותר לשימוש.